О написании с чюдотворнаго образа / Новыя иконы Пресвятыя Б-цы и о украшении / ея, и о хождении преподобнаго Паисия с тою ново / написанною иконою к Москве. /
Благоверный убо Князь Димитрий Гео / рьгиевичь Галический, иакоже выше / рехом, велие веру имея ко Пресвятей / Б-це, и часто во обитель Ея к чюдотво / рному образу прихождаше. По времени / же некоем Князь Димитрий Георьгиевичь / повеле написати со оныя чюдотворныя / иконы новую икону …мнея старыя. /
и обложити сребром зело хитро, и позла / тити златом, и приложи венец злат / з драгим камением. В сребре же оном / что в пожаре венцы и гривны слияшася, / Повеле сковати киот (195*) сребрен и постави / в нем той Новонаписанный Пресвятыя / Б-цы образ. Помысли же Князь Димитрий/ Георьгиевичь, из оставшаго сребра устро / ити второй киот, оной чюдотворной / иконе, зовомой Овиновской, еюже Иоан / Овин от рук аггельских прият: обаче / не благоволи Бог сего во исполнение при / вести, понеже благоволи Бог пресещи / живот его. Егда убо Князь Дими / трий Георьгиевичь в болезнь впаде, / и начать изнемогати, тогда прииде / к нему от обители Пресвятыя Б-цы игумен / преподобный Паисий з братиею: и рекоша / к нему: видим тя Государь Княже /
Димитрие изнемогающе вельми, и отхо / дяща во он будущий век, званьем / Бога вседержителя: сия убо болезнь / вместо весника прииде ти. Рцы же / нам благородный Княже, кому убо / поручаеши дом Пречистыя Б-цы, и чюдо / творный Ея образ: и строения своего / новую икону Пресвятыя Б-цы что в сребреном / киоте. Князь же Димитрий Георьги / евичь, воздохнув вельми, из глубины / серца своего, и рече. Дом Пречистыя Б-цы, / и чюдотворный Ея образ, и строения / своего новонаписанную икону, что / в сребренном киоте: приказываю / Государю Великому Князю Василью Василье / вичю Московскому и Всея Русии: и тебе / преподобному отцу игумену Паисию с братиею. / Егда же благоволит Бог мне от жития / сего от ити, молю тя отче святый. Да /
будет тело мое положено близ гроба / отца моего, и тако завещав преста / вися. И по завещанию его, везоша тело / его к Москве, и погребено бысть в церкве / Архаггла Михаила, подле гроба отца / его Князя Георьгия Димитриевичя. (196*)/ По преставлении же Князя Димитрия Георь / гиевичя, под градом Галичем бысть / бой Великому Князю Василию Василиевичю / Московскому и всея Русии и сыну его Великому / Князю Ивану Василиевичю, с Князем Дими / трием Шемякою, и поможе Бог Великим / Князем Московским, а Князь Димитрий / Шемяка, утече в Великий Новъ Град, / тамо и преставися в Юрьеве манастыре (197*). После бою же Галическаго обители Пре / святыя Богородицы Овиновския, игумен пре / подобный Паисий, новонаписанную / икону строения Князя Димитрия Георь / гиевичя, /
что в сребреном киоте, возил к Мо / скве к Великому Князю Василию Васи
/ лиевичю, к и сыну его к Великому Князю Ивану / Василиевичю, Московским и всея Русии: / Егда же благоверныя Великие Князи о при / шествии преподобного Паисия услышавше, / яко со образом Божия Матере близ грядет / к Царьствующему пресловущему граду / Москве: тогда многия радости напо / лнишася. Вскоре убо Великий Князь по / слав к Митрополиту, повелевая ему / изыти На всретение честнаго образа, / со всем освященным собором, со / кресты и с ыконы, и яко же лепо. Митро / полит же по повелению Великого Князя, / вскоре повеле звон учинити, и всему / освященному собору собратися во святую / соборную Апостольскую церковь. Егда же / освященный собор, и весь причет /
церковный в соборную церковь собрашася. / Тогда преосвященный Митрополит, / со всем освященным собором изы / додоша во сретение честнаго образа и пре / подобного Паисия: Носяще с собою чесныя / кресты, и святыя иконы, со свещами / и с фимиамом. Им же последствуя / благоверный Великий Князь Василий Васи / лиевичь, и с сыном своим Великим / Князем Иоанном Василиевичем, и со / всем своим государским сигклитом, / и со всем Московским народом, вся / каго чина и возраста. Егда же прибли / жишася на сретение того пречюднаго / образа, тогда преосвященный Митро / полит, и благоверный Князь / Василий Василиевичь, со всяким благо / говением приступиша ко оному пре / чюдному образу: и падше поклонишася /
и любезно лобызающе его. Святитель / убо благодарствие от уст своих возсы / лаше, яко сподобися видети таковый / пречюдный образ Божия Матере. Князь / же Великий прощения прося о согреше / нии своем яко на пред того дерзно / венно сотвори, и насилованием образ / Божия Матере <а не с молением> взя. И бе / видети тогда позор (198*) умиления / достойный. Како иже многими народы / и странами обладаяй, яко един от убо / гих, со умилением припадая, просит / оставления. Иже первее насилованием / <или просто рещи пленением> самый чю / дотворный образ похити, и яко пле / нницу хотяше удержати: ныне со мно / гим благоволением и смирением, / яко истинный раб, ко преписанному / образу препадая молится. Дабы /
благоизволила Црца небесная, с пришестви / ем честнаго своего образа, и сама / внити во град, и благословити Царство / его. Таже и к преподобному Паисию присту / пив, и главу свою к деснице преподобнаго / преклонив, благослови, рече, отче святый, / благослови. Преподобный же Паисий, не пре / вознесеся видя себе от самодержца по / читаема, ниже дерзновенно что содея: / Но яко истинный кроткаго и смиреннаго / великаго Христа раб, смирение паче любя, / а не превозношение. Ведяше божеское / слово: яко всяк вознясяяйся смирится, / а смиряяйся вознесется, и сего ради со / многим смирением, пад пред ногами / самодержца, глаголя. О благороднейший / Княже, не веси ли что святый Апостол/ Павел нам меншим завещевает/ глаголя: менший от болшаго да благословится,
и сего ради аз требую от пастыря сво / его от преосвященнаго митрополита благо / словения: И како пред лицем таковаго / великаго архиерея, и нем дерзну / благословение даровати. И сия изрек, / приступив к Митрополиту прия / благословение. Князь же Великий Василий, / видев преподобнаго многое смирение и кро / тость, и слышав от него таковыя премудрыя / ответы, глаголя ко преподобному Паисию: во / истину Божий раб еси ты, Отче преподобне, / и верный слуга Божия Матере, и с сими / словесы объем лобызаше рамена (199*) / его. Преподобный же Паисий рече к Великому / Князю: Бог да благословит Царьство / твое благородный Великий Княже, / и да будет на тебе благословение от де / сницы Нашего Архипастырю, от Великаго / архиерея прошедшаго небеса от Владыки /
пречюднаму Божия / Матере образу. Князь же Великий Василий / радовашеся зело о принесении образа / Божия Матере и о пришествии преподобнаго Па / исия. Несоша же оный пречюдный / Царицы небесныя образ во град Москву, / и вси иже изыдоша на всретение по / следствующе даже до соборныя церкве. / Егда же принесоша оный пречюдный / Царицы небесныя образ, в Царьствующий град / Москву, и внесоша его в соборную церковь: / тогда благоверный Великий Князь, и прео / священный Митрополит повелеше по / ставити его на уготованнем месте, / и лампаду возжещи пред ним. Поставиша / же и служителей иереов и диаконов, / и повелеше им неотходным быти, и да / не затворены будут соборныя церкве двери (200*) /
никогдаже, воеже бы всем народом / малым и великим хотящим зрети / или моление приносити, было невозбранно / никогдаже. Служителя же того пречюднаго / образа, преподобнаго архимандрита Паисию, / и всю сущую с ним братию от обители при / шедших со образом Божия Матере, Великие / Князи жаловали по своему Царьскому обыкно / вению, якоже бе лепо, докележе и пребыша / в Царьствующем граде Москве. Ко образу же / Пресвятыя Б-цы приложили монисто злато / с тремя кресты златыми, и гривны, и обручи / златы. Неколиким же днем минувшим, / преподобный Паисий восхоте со оным пречю / дным Божия Матере образом, возвра / титися во обитель, и приступив / к Великому Князю глаголя: О благороднейший / душею паче, нежели саном княжения, / благоверный Великий Княже Василие: /
молю тя аз убогий, неостави нас надолзе / посреде волн мирских влаятися. Даруй / нам свобождение. Да достигнем в при / станище небурное, си есть возврати / мся в дом Пречистыя Богоматере. Веси / убо О Княже, яко живущия в водах / рыбы, не могут без воды на суше пре / бывати, но выну в водах обыкоша / водворятися: ащели же извлечену будут / на сушу, то вскоре умирает. Сице и нам / монахом умершим мирови, ожившем / же Христови, несть лет посредь мира / водворятися. Новыну пребыватит в пу / стыни еюже возлюбихом, и тамо жи / вущи молитися о вашем Царьстве, и / о всем православнаго христианства мно / жестве. Отпусти убо нас О пресве / тлейший самодержче, в ону пустыню, / еюже вменихом себе имети честнейши /
Твоих чертогов, красивейши палат / Царьских. Вем убо яко сущая во обители / чада моя, умедлившу мне у твоего само / держвия в печали пребывают и в сиротстве, / не имеюще с собою отца. И сего ради отпусти / мя. Да сотворю им радость, и печаль / их да преложится в веселие возвращением / моим. Отпусти же и неудержанную, / Ея же твое самодержавие и власть удер / жати властительски не может: уже бо / искусен еси сему. Ей, молим тя при / клолни уши свой к моленью нашему, и даруй / нам сие его же желаем: а Владыка наш / и Бог, его же ради мы вся красная мира / сего оставихом, /молящуся тебе/ вскоре / приклонить божественная своя ушеса / на услышание моления твоего. Сия / словеса Князь Великий слышав, рече / ко преподобному: вся прошения твоя о нем / же /
просиши, отче преподобне, вскоре сотворю. Точию / молю Твоея святыни преподобствие, пребуди / еще неколико дний у мене, дондеже / изберу духовны мужи на послужение / образу Царицы небесныя, и тогда с честию / отпущу тя. Отшедшу же преподобному, Князь / Великий Василий Васильевич, по совету / с преосвященным митрополитом, избра / Духовных мужей Спаского задворного / монастыря что у его Княжого двора архима / ндрита Трифона, да Чюдовского архи / мандрита Никандра, и повеле им / быти готовым проводити образ / Божия Матере даже до обители Ея. / Повеле же со оными двема архимандри / тома быти в готовности протопопом / и свещенником Московским . Приспе / вшу же дню уреченному, в он же преподобный / Паисий хотяше от Царьствующаго града Москвы, /
возвратитися в Галичь во обитель / свою в ней же живяше. Тогда Великий/ Князь Василий Василиевичь Всея Русий, / призва к себе преподобнаго Паисия, со многим / смирением и кротостью рече ко преподобному: / Благодарствую тя, отче святый И яко / мене ради подъял труд еси путный, / и далекий путь прешел еси, нося ко / мне многоценный бисер, его же Аз / очима своима видети сподобився. / И желал бых имети его пред очима / своима всегда. Но боюся, да не како Царица / небесе и земли, прогневався на мя за удер / жание Пречестнаго Ея образа и благоизволит / Тому своему пречюдному образу явитися / во иной стране, и будут последная / горше первых, аз же окаянный сия / пострадав, вместо радости печалю / снеден буду, лишив себе и вас та /
коваго безценнаго сокровища. И сего ради / Не могу держати неудержанныя. Ты / убо о пречестнейший отче, сие приими, / и во обители своей имей ю, понеже / Господеви Богу и Пречистей Его Богоматери сице / бысть годе, Да пребудет сий образ / во твоей обители. Се же ради почести / Божия Матере образа, повелеваю До / града Галича, До твоей обители про / водити тя двом архимандритом, / Спаскому задворному что у моего двора, / Да Чюдовскому, и протопопом и попом. / Точию о сем молю Твою святотыню, / егда имаши предстояти престолу без / смертнаго царя, принося ему безкровную / жертву: тогда помолися за мое недо / стоинство, да простит моих грехов / множество, ради своея благости, также / и в прочих святых к Богу молитвах /
мене окаяннаго препоминай. На сия сло / веса преподобный архимандрит Паисий К Ве / ликому Князю отвеща. Мы убо О пресве / тлейший самодержче, научихомся от отец / еже выну за Царя и за Князи, и за все право / славное христианское множество молитися. / Сего же не вемы, послушает ли бог наших / грешничих молитв: обаче от услышании / яко же воля Его пресвятая, точию мне / твое величество в памяти своей всегда / имети будем: Молим же тя о сем / Да повелит твое величество Наместником / своим живущим во граде Галиче, / обитель нашу снабдети от нашествия / иноплеменных и от нападания хотящих / разорити ю. Да будет же обитель / наша хранима Твоею державою всегда, / а твоя держава да будет хранима / самим Богом. И тако друг другу /
поклонившися, и благословение Великий Князь / у преподобнаго Паисия испросив, отпусти его / с миром. В Галичь же к наместнику своему / посла облег (201*) свой о нем же проси преподобный / Паисий, заповедуя ему да всячески сна / бдить обитель, и хранит ю яко зе / нице ока. А егда от казани и от луговыя / черемисы (202*) в Галиче не тихо, и тогда по / веле обе иконы Пресвятыя Б-цы, старую / чюдотворную зовомую Овиновскую, ие же / два Аггла принесоша, и новонаписанную / что в сребренном киоте, бережения / ради блюсти их во граде Галиче в Соборной / церкве Всемилостиваго Спаса за сторожею, сего / ради, понеже место порубежное. Егда же / от Казани и от Луговыя черемисы тихо, и те / обе иконы старую чюдотворную зово / мую Овиновскую, и новонаписанную, / что в сребреном киоте, Повеле /
преподобному Паисею, имети в церкве / во своем монастыре. А града Галича / Соборные церкви Спаским протопопом / и попом теми иконами не владети, / и в описи у них те иконы не бывали. / Преподобный же Паисий приим от Великаго / Князя грамату о ней же выше рехом, изшед / ис полаты его, и прииде к преосвещенному / митрополиту. Поведая ему, и яко Великий / Князь отпусти его, и даде ему в Галичь / к наместнику своему грамоту о соблюдении / чюдотворного Пресвятыя Б-цы образа, зовомого / Овиновския, и другаго Новонаписанного / что в среберном киоте, и о сна бдении / обители. Прося же митрополита на / путь благословения, и молитв. Преосвеще / нный же митрополит благословив пре / подобнаго Паисия, и елико мощно о стаде / своем заповедав ему прилежати, /
И с миром отпусти его. Преподобный же / Паисий приим от митрополита благосло / вение, прииде в соборную церковь, и с обема / архимандритома, взем икону Пресвятыя / Б-цы, пути касаются ведущаму во град / Галичь. Егда же грядый путем со / обема архимандритома, и со всею своею / дружиною приближися ко обители, / тогда сущая во обители братия, услы / шавше о нем, яко близ грядет, учиниша / звон, Изъидоша во сретение того / пречюднаго Божия Матере образа, и преподобнаго / Паисия. Приближившимся же ся им, па / дше пред образом Божия Матере, многое / благодарение возсылаху, и любезно лобы / заху пречюдный Божия Матере образ. / Таже и преподобному Паисию приступльше, / прияша благословение, И тако вси со многою / радостию внидоша во обитель, и пре /
чюдный Божия Матере образ внесоша в церковь, / и поставиша на месте идеже стоял / бяше первее. Преподобный же Пасий, и / прочие два архимандрита, и вси при / шедшии с ними во обитель, приступль / ше к чюдотворному образу Божия Матере / /зовомому Овиновскому/, любезно лобы / заху, и молебная совершивше, разыдо / шася вси кийждо во своя келии. / Двема же архимандритома пришедши / ма с преподобным Паисием, особую / келию уготовиша, и на кий ждо день / довольствоваше их, и акоже бе чин / монастырский: И по неколицех днех, / возвратишася оба архимандрита / к Москве во обители своя. /
(далее в тексте — рассказ о видении прп.Паисия, его последних днях земной жизни, о прощании с братией, завещание прп.Паисия и описание чюда, бывшего при преставленияпрп.Паисия. Здесь я не привожу эту часть “Жития”, поскольку она не имеет отношения к истории Овиновской иконы).
В конце книги, на обложке — владельческие надписи:
“Сия книга принадлежит монастырю” (перечеркнуто), “Сия книга принадлежит Костромской губернии Галической округи Успенской слободы девице Матрене Федоровне Жукове”, и ниже (другим почерком) — “но она еще принадлежит Александру”.